Wednesday, March 21, 2007

דו"ח רופא מומחה

בכדי למנוע התקף לב יש להפסיק את העישון, לאנשים עם עודף משקל להתחיל בדיאטה, לאכול נכון ע"מ להוריד את הכולסטרול ובנוסף לעסוק בפעילות גופנית כדי לשפר את תפקודו של הלב.

ישנן כמה שיטות טיפול באוטם שריר הלב:
1. הרחבת עורק מוצר באמצעות בלון
אל אזור החסימה, שהתגלה באנגיוגרפיה כלילית, מעבירים, דרך צנתר, בלון מוארך, חזק ודק. ממקמים את הבלון המרוקן בתוך חללי העורק המוצר ומנפחים אותו בכוח באמצעות נוזל. הניפוח מרחיב את הסתימה. עכשיו מרוקנים את הבלון ומרחיקים אותו. ברוב המקרים (90%) מצליחים להרחיב את הסתימה במידה ניכרת.
ההרחבה באמצעות בלון אינה מוציאה את החומר השומני שגרם לסתימה, אלא משנה את צורתו ומצמידה אותו אל הדופן כך שיבלוט פחות.
2. הרחקת הסתימה מבפנים
ישנן כמה דרכים להרחקת סתימה מתוך חלל העורק באמצעות צנתר.
§ חיתוך בלהב - אתרקטומיה. דרך צנתר מעבירים לתוך חלל הסתימה להב קטן, המסתובב ומקלף שכבות מן הגוש החוסם. השכבות המקולפות נשארות בתוך הצנתר, ומורחקות יחד אתו.
§ פירור במקדחה דרך צנתר מעבירים מקדח קטן, המסתובב בתוך חלל הסתימה במהירות גבוהה מאוד ומפורר אותו לחלקיקים זעירים הנשטפים עם הדם. בשיטה זו ניתן להשתמש כאשר הגוש החוסם עבר הסתיידות וקשה להרחיב אותו באמצעות בלון או לחתוך אותו בעזרת להב.
§ הרס הסתימה בקרן לייזר. דרך צנתר מעבירים עד לסתימה סיב, שמקצהו אפשר לשחרר קרן לייזר. הלייזר הורס את הגוש החוסם בחום, וגורם לאיודו ולהיעלמותו. שיטה זו עדיין ניסיונית, ואין משתמשים בה באופן שגרתי.
3. הרס הסתימה בגל על-קול
במקרים של התקף לב, הסיבה לסתימה הפתאומית היא קריש דם. את הסתימה הנוצרת על ידי קריש הדם ניתן להרחיב בעזרת בלון. לפעמים משתמשים בהזרקה ישירה אל תוך העורק הכלילי (דרך צנתר) של חומר ממיס קרישים. פותחה שיטה, שבעזרתה ניתן לפורר את הקריש באמצעות גלי קול בתדירות גבוהה (אולטראסאונד). את הסיב המפיק את גל העל-קול מעבירים בעזרת צנתר עד לאזור הקריש, ושם ניתן לפורר אותו.

1 comment:

Unknown said...

תודה רבה על המידע המעמיק. אבי אמור לעבור צנתור מחר בבוקר ואני ממש חוששת ממצב של רשלנות בביצוע צנתור לב אז רציתי לקרוא קצת אונליין מה כולל התהליך, דרכי החלמה וכו'.