Wednesday, March 21, 2007

דו"ח מומחה

קוראים לי ענבל, ואני פרופסורית מומחית בתחום מחלות הלב.
רבים מהאוכלוסייה חולים במחלות לב.


מכל 1000 לידות חי - 8 תינוקות יוולדו עם מום לב -כלומר 0.8%


לחלק מהמומים יש מרכיב משפחתי, כלומר - יש מרכיב גנטי שגורם לשכיחות גדולה יותר במשפחה. לכן אם נולד ילד עם מום לב הסיכון לילד הבא עולה מ0.8% ל 2%-3 (ובחלק מהמומים אפילו עד 5%) .

אם לאם יש מום לב מולד הסיכון לילדיה גם הוא מוגבר באופן דומה. מסיבה זו אם יש מום לב לילד או לאם מומלץ לבצע אקו לב(בבדיקה זו בודקים באמצעות גלים על קוליים את מבנה הלב ותפקודו ואת זרימת הדם בחללי הלב ודרך המסתמים) עובר במהלך ההריונות הבאים.


בתסמונות גנטיות מסוימות הסיכון למום לב מולד גם הוא גבוה. למשל בתסמונת דאון ל50% מהילדים מום לב, גם בתסמונות אחרות כמו טרנר, נונן, וויליאמס ואחרות קיים סיכון מוגבר למום לב.
ישנם מספר גורמים להתקף לב (המתחלקים לשניים- נשלטים ובלתי נשלטים)

נשלטים:


עישון:עישון הוא גורם סיכון רב-עצמה להתפתחות מחלת לב כלילית וכלי דם. העישון מאיץ בכמחצית את קצב התפתחות טרשת העורקים ומגביר את הסיכון עד פי שישה ללקות בהתקף לב. העישון גורם גם להקדמת המחלה בעשר שנים. עישון סיגריות אחדות ביום גם הוא מגביר את הסיכון להתקפי לב, והסיכון עולה ככל שמעשנים יותר. מעשנים סבילים נתונים אף הם ברמת סיכון מוגברת. שילוב של עישון עם נטילת גלולות למניעת היריון מגביר את קרישות הדם, והוא כרוך כנראה בסיכון מוגבר לאוטם שריר הלב גם בנשים צעירות. כשליש ממקרי המוות ממחלת לב נגרמים מעישון. הפסקת עישון מקטינה את הסיכון ללקות במחלת לב עד כדי היעלמותו בתוך שנתיים עד חמש שנים מהפסקת העישון.
פעילות גופנית:פעילות גופנית מתונה מפחיתה בכ-20-40 אחוזים את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם. בקרב חולי לב, פעילות גופנית סדירה מאטה את התקדמות המחלה בשיעור דומה. מומלץ לעשות פעילות גופנית כגון הליכה מהירה, שחייה ורכיבה באופניים, כמחצית השעה עד שעה ברוב ימי השבוע, כדי לשפר את הכושר בהדרגה.
תזונה:לתזונה נכונה השפעה מרכזית על מניעת תחלואת הלב. דיאטה ים תיכונית האופיינית ליושבי אגן הים התיכון נמצאה מגינה מפני טרשת עורקים. ככול שמתמידים בה כך קטן הסיכון למחלת לב ולתמותה.
עודף משקל:עודף משקל והשמנה כרוכים בהופעת סוכרת, יתר לחץ דם, רמת כולסטרול גבוהה וכן בהתפתחות מוקדמת של מחלת לב וכלי דם.
עודף כולסטרול:רמת כולסטרול גבוהה, ובעיקר LDL (הכולסטרול ה"רע"), מגבירה מאוד את טרשת עורקי הלב, המוח ואיברים נוספים. רמת הכולסטרול הרצויה בקרב אנשים בריאים נמוכה מ-200 מ"ג אחוז. נכון יותר להמליץ על רמת LDL הרצויה. באנשים נטולי גורמי סיכון למחלת לב או בעלי גורם סיכון אחד, רמת ה-LDL המומלצת היא עד 160 מ"ג אחוז. באנשים שיש להם שני גורמי סיכון למחלת לב, רמת ה-LDL המומלצת נמוכה מ-130 מ"ג אחוז. באנשים שיש להם שלושה גורמי סיכון ויותר למחלת לב, בחולי סוכרת ובחולי מחלת לב ידועה, מומלץ שרמת ה-LDL תהיה נמוכה מ-100 מ"ג אחוז. אם למרות ההקפדה על תזונה דלת קלוריות ושומן רווי ואף למרות הגברת הפעילות הגופנית לא מושגים ערכי היעד, יש להתייעץ עם הרופא על הצורך בטיפול בתרופות. מומלץ לבצע לראשונה בדיקת כולסטרול בגיל 20. אם תוצאתה תקינה, יש לשוב ולהיבדק אחת בחמש שנים.
יתר לחץ דם: לחץ דם גבוה מגביר מאוד את שיעור אירועי המוח וטרשת העורקים. שכיחות יתר לחץ דם עולה עם הגיל. לחץ דם תקין ערכו עד 80/120 ממ"כ. הקטנת כמות המלח בתזונה הבריאה שתוארה בסעיף הקודם נקראת דיאטת DASH והיא תורמת להורדת לחץ הדם; שמירה על משקל מאוזן; ופעילות גופנית סדירה- כל אלה מקטינות את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם ועוזרות באיזונו אם קיים. טיפול יעיל ביתר לחץ דם מקטין את שכיחות אירועי המוח בכ-35 אחוזים, ואת התפתחות מחלת לב כלילית בכ-25 אחוזים. יש לבדוק לחץ דם לראשונה בגיל 13-17; אחת בחמש שנים עד גיל 40; ואחר כך אחת בשנה.
סוכרת:בחולי סוכרת מחלת לב שכיחה יותר ואף מופיעה בגיל צעיר יותר.

גורמים בלתי נשלטים:

תורשה, גיל ומין (גבר).

בסיכון לחלות במחלות לב נמצאים גברים בגיל 40 ומעלה, אנשים מעשנים, חולי סכרת, אנשים הסובלים מיתר ל"ד, אנשים שסובלים מיתר כולסטרול ואלה שמחלות לב נפוצות במשפחתם.

No comments: